Depressie: werken of thuisblijven

Er zijn meerdere soorten depressies, van lichte tot zware depressies. Met een lichte depressie is het aan te raden actie te ondernemen maar toch door te blijven werken. Is het een zwaardere vorm van een depressie raden we je aan thuis te blijven, werken is dan niet mogelijk. De symptomen zijn soms moeilijk te herkennen, omdat ze lijken op anderen psychische aandoeningen. Zoals stress, overspanning en een burn-out. Lees verder of gebruik de inhoudsopgave om meer te weten te komen over een depressie en hoe je actie kunt ondernemen om de depressie te verslaan.

Inhoudsopgave depressie: werken of thuis blijven?

Depressie of burn out?

Allereerst willen we u het verschil uitleggen tussen een depressie of een burn out. Het cruciale verschil tussen burn-out en depressie is dat iemand met burn-out wel wil, maar niet kan door gebrek aan energie, terwijl iemand met een depressie wel zou kunnen, maar niet wil. Je kunt zeggen dat een burn-out een energiestoornis is en een depressie een stemmingsstoornis.

Depressie en werk

Wanneer u symptomen van depressie begint te ontwikkelen, zoals zich somber en angstig voelen, moeite hebben om uw werkdruk te voltooien of niet in staat zijn om met normale stress om te gaan, kan het goed zijn om dit te bespreken met iemand die u vertrouwt. Dit kan uw echtgenoot zijn, een ander familielid of een vertrouwde collega op het werk. Probeer gedurende deze tijd te praten over de vraag of het werk wat u uitvoert mogelijk uw symptomen veroorzaken.

Als u denkt dat uw werk ertoe bijdraagt dat u depressief wordt, probeer de problemen dan met uw manager te bespreken. Als u denkt dat uw symptomen van depressie niet door uw baan worden veroorzaakt, probeer dan te achterhalen wat er nog meer in uw leven zou kunnen zijn dat ertoe kan bijdragen dat u zich depressief voelt en probeer deze problemen aan te pakken.

De volgende symptonen omschrijven iemand die een depressie ontwikkeld door het werk dat diegene uitvoert:

  • Ik vind het moeilijk om gemotiveerd te blijven
  • Moeite om zich te concentreren
  • Moeite met slapen
  • Interesse verliezen in activiteiten die u voorheen leuk vond

Wanneer mensen depressief raken is het mogelijk dat ze zich isoleren, zich overmatig zorgen maken over het krijgen van werk en zich schuldig voelen over het teleurstellen van andere mensen. Ze kunnen het ook moeilijk vinden om te praten over hoe ze zich op het werk voelen, omdat ze zich schamen dat ze veroordeeld kunnen worden.

Het is belangrijk om hulp te zoeken. Een bezoek aan uw huisarts kan een goede eerste stap zijn, terwijl het gebruik van Arbo-ondersteuning op uw werk ook nuttig kan zijn, zijn deze stappen nog te groot en denkt u dat een vriend u niet kan helpen, twijfel dan niet om contact met ons op te nemen, wij helpen u graag verder.

Heb je met een depressie recht op een ziektewetuitkering?

Een depressie kan ziekteverzuim veroorzaken en uiteindelijk ook arbeidsongeschiktheid. Bij een depressie is er sprake van psychische klachten die het voor u onmogelijk kunnen maken om te werken. U kunt bij uitval wegens depressie wellicht aanspraak maken op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Het UWV beoordeelt uw psychische klachten door de depressie en stelt daarbij een arbeidsongeschiktheidspercentage vast. Daartoe maakt het UWV gebruik van een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige.

Depressie na scheiding

Na een scheiding ervaren veel volwassenen gevoelens die op verdriet lijken. In dit geval komt het verdriet voort uit het verlies van een belangrijk persoon in je leven – het einde van een relatie. Het is normaal om na een scheiding een depressie te ontwikkelen, hoe minnelijk de scheiding ook was. De onderstaande tips zullen u helpen bij het overwinnen van depressie na een scheiding, zodat u verder kunt gaan met uw volgende hoofdstuk in het leven.

Minimaliseer het contact met uw voormalige echtgenoot

Na een scheiding wordt uw ex-echtgenoot een depressie-trigger. Als u hem of haar ziet, kunt u boos worden of van streek raken, wat uw depressiesymptomen zal versterken. U kunt uw partner misschien niet helemaal vermijden, maar probeer zo min mogelijk met hem of haar te praten. Als u eenmaal door het hoogtepunt van uw depressie heen werkt, zult u niet zo gemakkelijk worden getriggerd door zijn of haar aanwezigheid.

Vind nieuwe manieren om menselijk contact te krijgen

In een relatie heb je constant toegang tot menselijke aanraking. Nadat de relatie is beëindigd, kan het zijn dat je weer naar die verbinding verlangt. U hoeft niet tot het uiterste te gaan om aan uw behoeften te voldoen. Laat u masseren, knuffel uw gezinsleden als u ze ziet, of neem een pedicure. Als u kinderen heeft, breng dan meer tijd door met uw kinderen op de bank te houden terwijl u samen een film kijkt. Ze hebben waarschijnlijk net zo hard fysiek contact nodig als jij.

Hoe je iemand helpt met een depressie en tips om depressie te overwinnen

Omgaan met depressie tip 1: Ga naar buiten en blijf verbonden met de wereld

Ondersteuning krijgen speelt een essentiële rol bij het overwinnen van depressie. In je eentje kan het moeilijk zijn om een gezond perspectief te behouden en de inspanning te volhouden die nodig is om een depressie te verslaan. Tegelijkertijd maakt de aard van depressie het moeilijk om hulp te zoeken. Als je depressief bent, heb je de neiging om je terug te trekken en je te isoleren, zodat het moeilijk kan zijn om contact te maken met zelfs naaste familieleden en vrienden.

Misschien voel je je te uitgeput om te praten, schaam je je voor je situatie of voel je je schuldig omdat je bepaalde relaties verwaarloosd hebt. Maar dit is slechts de depressie die spreekt. Verbonden blijven met andere mensen en deelnemen aan sociale activiteiten zal een wereld van verschil maken in uw stemming en kijk. Uitreiken is geen teken van zwakte en het betekent niet dat je anderen tot last bent. Uw dierbaren geven om u en willen helpen. En als u niet het gevoel heeft dat u bij iemand terecht kunt, is het nooit te laat om nieuwe vriendschappen op te bouwen en uw ondersteuningsnetwerk te verbeteren.

Hoe u hulp kunt krijgen bij depressie

Zoek steun van mensen die u een veilig en verzorgd gevoel geven. De persoon met wie u praat, hoeft u niet te kunnen repareren; ze hoeven alleen maar een goede luisteraar te zijn – iemand die aandachtig en medelevend luistert zonder afgeleid te worden of je te veroordelen.

  • Maak van face-time een prioriteit. Telefoongesprekken, sociale media en sms’en zijn geweldige manieren om contact te houden, maar ze zijn geen vervanging voor ouderwetse persoonlijke quality time. De simpele handeling van persoonlijk met iemand praten over hoe je je voelt, kan een grote rol spelen bij het verlichten van depressie en het weghouden ervan.
  • Probeer sociale activiteiten bij te houden, zelfs als u daar geen zin in heeft. Als je depressief bent, voelt het vaak prettiger om je in je schulp terug te trekken, maar als je in de buurt bent van andere mensen, voel je je minder depressief.
  • Vind manieren om anderen te steunen. Het is fijn om ondersteuning te krijgen, maar uit onderzoek blijkt dat je een nog grotere stemmingsboost krijgt als je zelf ondersteuning biedt. Zoek dus manieren – zowel groot als klein – om anderen te helpen: doe vrijwilligerswerk, wees een luisterend oor voor een vriend, doe iets aardigs voor iemand.
  • Zorg voor een huisdier. Hoewel niets de menselijke connectie kan vervangen, kunnen huisdieren vreugde en gezelschap in je leven brengen en je helpen je minder geïsoleerd te voelen. Door voor een huisdier te zorgen, kun je ook buiten jezelf komen te staan ​​en het gevoel krijgen dat je nodig bent – beide krachtige antidota tegen depressie.
  • Word lid van een steungroep voor depressie. Samen zijn met anderen die met een depressie te maken hebben, kan een lange weg banen bij het verminderen van uw gevoel van isolatie. Je kunt elkaar ook aanmoedigen, advies geven en ontvangen over hoe je ermee om kunt gaan en je ervaringen delen.

Tip 2: Doe dingen waar je je goed bij voelt

Om een depressie te overwinnen, moet je dingen doen die je ontspannen en energie geven. Dit omvat het volgen van een gezonde levensstijl, het leren omgaan met stress, het stellen van grenzen aan wat u kunt doen en het plannen van leuke activiteiten in uw dag.

Doe dingen die je leuk vindt (of vroeger deed)

Hoewel je jezelf niet kunt dwingen om plezier te hebben of plezier te beleven, kun je jezelf ertoe aanzetten om dingen te doen, zelfs als je daar geen zin in hebt. Je zult er misschien versteld van staan hoeveel beter je je voelt als je eenmaal op de wereld bent. Zelfs als uw depressie niet meteen verdwijnt, zult u zich geleidelijk aan opgewekter en energieker voelen terwijl u tijd vrijmaakt voor leuke activiteiten.

  • Pak een vroegere hobby of sport op die je leuk vond: Druk jezelf creatief uit door middel van muziek, kunst of schrijven. Uitgaan met vrienden. Maak een dagtocht naar een museum, de bossen of het honkbalveld.
  • Ondersteun uw gezondheid: Streef naar acht uur slaap. Depressie omvat doorgaans slaapproblemen; of je nu te weinig of te veel slaapt, je humeur lijdt eronder. Krijg een beter slaapschema door gezonde slaapgewoonten te leren.
  • Beweeg: Wat het beste werkt tegen een depressie zijn ritmische oefeningen – zoals wandelen, krachttraining, zwemmen, vechtsporten of dansen – waarbij u zowel uw armen als benen beweegt.
  • Eet gezond: Wat je eet, heeft een directe invloed op hoe je je voelt. Eet minder voedsel dat uw hersenen en humeur nadelig kan beïnvloeden, zoals cafeïne, alcohol, transvetten en voedsel met een hoog gehalte aan chemische conserveermiddelen of hormonen (zoals bepaalde soorten vlees).
  • Krijg voldoende zonlicht: Zonlicht kan de serotoninespiegel helpen verhogen en uw humeur verbeteren. Ga indien mogelijk overdag naar buiten en stel jezelf minstens 15 minuten per dag bloot aan de zon.
  • Houd stress onder controle. Stress verlengt en verergert niet alleen depressie, maar kan het ook uitlokken. Zoek uit welke dingen in je leven je gestrest maken, zoals overbelasting van het werk, geldproblemen of niet-ondersteunende relaties, en zoek manieren om de druk te verlichten en de controle terug te krijgen.
  • Oefen ontspanningstechnieken. Een dagelijkse ontspanningsoefening kan de symptomen van depressie helpen verlichten, stress verminderen en gevoelens van vreugde en welzijn stimuleren. Probeer yoga, diepe ademhaling, progressieve spierontspanning of meditatie.

WIJ GAAN GRAAG MET JE IN GESPREK

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op zodat we samen aan de slag kunnen gaan met een persoonlijk samengesteld plan dat perfect aansluit bij jouw klachten en doelstellingen.

Bij de opmerkingen kun je aangeven waar je naar op zoek bent. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil kennismaken met een coach
  • Ik wil ’n vrijblijvend intakegesprek
  • Ik wil telefonisch contact
  • Ik weet (no) niet goed wat ik nodig heb