Diagnose burn-out, komt het goed?

‘Nee, stress ken ik niet’. Dat zei ik de dag voordat ik uitviel met burn-outklachten. Ik kon weken amper lopen of praten. Na 3 maanden kon ik een beetje functioneren, na ruim een jaar kon ik weer aan het werk. Mijn herstel kostte veel. Ik heb van alles geprobeerd om beter te worden. Met vallen en opstaan. Als ik terugkijk naar het ontstaan en herstel van mijn burn-out kan ik een aantal conclusies trekken. Die deel ik graag met je.

Je bent je eigen blinde vlek, zelf zie je niet dat je op weg bent naar burn-out. Als ik toen had geweten, wat ik nu weet, dan had ik wel tijdig ingegrepen. Maar achteraf is altijd makkelijker. Alleen ‘uitrusten en leuke dingen’ doen is absoluut onvoldoende. Natuurlijk moet je tot rust komen en ontkoppelen van je dagelijkse praktijk, maar dan is er werk aan de winkel. Het wringt ergens tussen jou en je omgeving (werk en privé) en dat kost enorm veel energie. Het belangrijkste is om eerst alle oorzaken in kaart te brengen.

De oplossing is vervolgens maatwerk, omdat elke burn-out uniek is. Het gaat vooral om het doorbreken van gedragspatronen, het aanleren van vaardigheden of het maken van nieuwe strategische keuzes  in werk of privé. Je gaat de 2.0 versie van jezelf tot leven brengen. ‘Burn-out is het beste wat mij is overkomen,’ dat zeg ik met trots. Ik ben als mens sterker en slimmer geworden, heb knopen doorgehakt en betere keuzes gemaakt en ben nu fitter en gezonder dan ooit.